Coreomaniacii este un docu-fiction performativ, care urmărește cronologic evenimentele care au marcat “epidemia de dans”, din vara anului 1518, în Strasbourg – o manifestare distopică în masă, care a afectat câteva sute de oameni. Spectacolul Coreomaniacii aduce în discuție felul în care alegem să ne uităm la dans, pornind de la o serie de mărturii ale învățaților vremii, un amestec de pseudoștiință, teologie și science-fiction medieval, în mișcări contemporane. Accentul cade pe felul în care s-a documentat răspândirea epidemiei, evenimentele fiind povestite din perspectiva celui care le privește, niciodată din perspectiva celui care le trăiește.
Descriere
1518. Orașul Strasbourg este în alertă maximă. O ...Read more-->
Coreomaniacii este un docu-fiction performativ, care urmărește cronologic evenimentele care au marcat “epidemia de dans”, din vara anului 1518, în Strasbourg – o manifestare distopică în masă, care a afectat câteva sute de oameni. Spectacolul Coreomaniacii aduce în discuție felul în care alegem să ne uităm la dans, pornind de la o serie de mărturii ale învățaților vremii, un amestec de pseudoștiință, teologie și science-fiction medieval, în mișcări contemporane. Accentul cade pe felul în care s-a documentat răspândirea epidemiei, evenimentele fiind povestite din perspectiva celui care le privește, niciodată din perspectiva celui care le trăiește.
Descriere
1518. Orașul Strasbourg este în alertă maximă. O epidemie de dans se declanșează în piața centrală a orașului.
Denumită de-a lungul timpului „Dansul Sfântului Vitus”, „Chorea Lasciva”, „mania dansului” sau „coreomanie”, documentația acestui eveniment este la fel de bizară ca manifestarea în sine; un amestec de medicină umorală, fenomene supranaturale, puțină micologie și ceva mitologie. Pentru cei care se încumetă să treacă peste articolele care alcătuiesc wow-ul internautic, epidemia dansului este infuzată puternic de ideile Bisericii Creștine ale sfârșitului de Ev Mediu.
Puținii cercetători contemporani care au studiat-o au încadrat evenimentul la categoria isterie în masă, iar câțiva teoreticieni ai dansului au numit-o chiar o manifestare timpurie de coreopolitică.
Acest eveniment distopic – o epidemie de dans care a afectat câteva sute de oameni – a ajuns o informație istorică prin prisma viziunilor celor care aveau o voce în comunitatea de atunci (cler, autorități locale, teologi, cronicari). În absența oricărei mărturii din partea unui coreomaniac, declanșatorul acestei epidemii rămâne o speculație, care treptat s-a transformat în adevăr istoric. Tot la nivel de speculație rămân și interpretările contemporane, care (re)contextualizează interpretările istorice.
Un soundrack original, semnat de Vlaicu Golcea
Cu peste 20 ani în scena muzicii performative, Vlaicu Golcea este cel care semnează coloana sonoră a lucrării cu același nume, realizată de Simona Deaconescu.
Vlaicu Golcea poate fi lejer considerat unul dintre pionierii integrării muzicii electronice și a computerelor în acest domeniu. În ultimii 10 ani s-a dedicat mai ales compoziției muzicii de scenă, film și instalații multimedia, fiind unul dintre cei mai activi și cunoscuți artiști crossover ai generației sale.
Mult mai mult decât un simplu comentariu al intenției coregrafice din lucrarea realizată în programul CNDB, COREOMANIACII OST este o creație artistică de sine stătătoare. În compozițiile sale, muzica sa nu doar acompaniază. Calitatea, universul stilistic și imaginarul pe care Vlaicu Golcea le propune fac din compozițiile sale elemente care luate singular reușesc să joace rolul principal.
Te invităm să îl asculți integral mai jos Youtube, dar și pe Spotify, Apple Music și Bandcamp.
Concept și coregrafie: Simona Deaconescu
Muzică: Vlaicu Golcea
Producție: Laura Trocan
Light design: Alexandros Raptis
Cu
Georgia Elza Măciuceanu, Diana Maria Dragu, Laura Murariu, Nicolae-Robert Popa, Adrian Popiță
Biografie
Simona Deaconescu lucrează interdisciplinar, la granița dintre spectacol, instalație și film, examinând constructe sociale, între ficțiune și realitate, uneori cu ironie și umor negru. A terminat studiile de licență și master la catedra de coregrafie a Universității Naționale de Teatru și Film din București. A primit bursa danceWEB la Viena (2014), Premiul Centrului Național al Dansului București (2016), a fost nominalizată ca Artistă Aerowaves în 2018 și 2022 și ca Springboard Danse Montréal Emerging Choreographer în 2019. În ultimii doi ani, a fost artistă rezidentă în proiectele europene Moving Digits și Biofrictioni, iar în 2021 devine Forecast Mentee, sub mentoratul lui coregrafei franceze Mathilde Monnier. Creațiile sale au fost selectate și prezentate pe scene de dans și teatru, cinematografe, galerii, muzee și situri arhitecturale, ajungând la publicul din Europa, America de Nord și de Sud. În 2014, a fondat Tangaj Collective, iar din 2015 este co-fondatoare și directoare artistică a Bucharest International Dance Film Festival.
https://www.tangajdance.com/
Producția
Centrul Național al Dansului București (CNDB)
Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Mențiuni speciale
„Coreomaniacii” este una dintre cele 20 de lucrări selectate în cadrul programului Twenty22 al rețelei europene de dans contemporan Aerowaves din care CNDB face parte alături de instituții similare din Portugalia, Germania, Danemarca, Elveția, Norvegia, Belgia, Ungaria, Cehia, Italia, Austria, Cipru, Grecia, Albania, Croația, Rusia, Islanda, Irlanda, și altele.
Organizer
Centrul Național al Dansului București (CNDB) este o instituţie esențială pentru dezvoltarea culturii coregrafice din România și este o structură unică între toate instituțiile de spectacol aflate în subordinea Ministerului Culturii. Instituția funcționează ca producător și gazdă de spectacole, asumând totodată misiuni la fel de importante, precum cercetarea, documentarea și arhivarea, dar și dezvoltarea de programe și proiecte de educație artistică și formare profesională. Spre deosebire de celelalte instituții publice de spectacole din subordinea Ministerului Culturii, CNDB nu are în structura sa artiști angajați, ci colaborează și realizează proiecte cu artiștii, colectivele de artiști, structurile și organizațiile din sfera dansului contemporan, la nivel național și internațional.
https://www.cndb.ro/
021-318.86.76