RAMANENJANA

Thu, 14 April, 19:30

București , România

Thu, 14 April, 19:30 București , România

Evenimentul s-a încheiat.

Despre eveniment

Ramanenjana ia cu asalt Antananarivo! N-am crezut vreodată că vom ajunge să vedem așa ceva în timpul vieții noastre, dar mii de dansatori explodează în mișcări ca o bombă. Nu există alt sunet în oraș decât sunetul convulsiilor și al convulsionaților. Fac un zgomot așa de mare încât ne împiedică să dormim. 
- Annales de la Propagation de la Foi, 1864

1863. Antananarivo. Mii de oameni intră în oraș dansând într-un mod halucinant pe muzica magnetică a tobelor. Pot dansa cu zilele fără să obosească, într-o stare mentală greu de definit, făcând acrobații imposibile și tensionându-și corpul în mișcări improvizate. Se ...Citeste mai mult-->

Ramanenjana ia cu asalt Antananarivo! N-am crezut vreodată că vom ajunge să vedem așa ceva în timpul vieții noastre, dar mii de dansatori explodează în mișcări ca o bombă. Nu există alt sunet în oraș decât sunetul convulsiilor și al convulsionaților. Fac un zgomot așa de mare încât ne împiedică să dormim. 
- Annales de la Propagation de la Foi, 1864

1863. Antananarivo. Mii de oameni intră în oraș dansând într-un mod halucinant pe muzica magnetică a tobelor. Pot dansa cu zilele fără să obosească, într-o stare mentală greu de definit, făcând acrobații imposibile și tensionându-și corpul în mișcări improvizate. Se zvonește că au ochii roșii și că prin mișcările lor rigide vor să transmită mesajul unei mame către fiul său.

În agitația generală se spune despre ei că sunt bolnavi, posedați, influențați, nebuni, patologic de empatici, nenaturali. Sunt numiți Ramanenjana și rămân în istorie ca un grup de oameni care au făcut parte dintr-o coreomanie, un misterios dans în masă, adesea denumit și «epidemie de dans». Nu se știe exact cum se transmite boala care-i face să danseze. Se vehiculează că devine contagioasă din cauza superstițiilor, sunetului muzicii, simpatiei exagerate, sau chiar țânțarilor.

Două luni mai târziu, «epidemia» se oprește brusc, o dată cu schimbarea regimului politic și diminuarea influenței europene pe insulă.

1896. Franța anexează Madagascarul. Ramanenjana inundă din nou orașul.

Simona Deaconescu (RO) și Gaby Saranouffi (MG/SA) prezintă un spectacol docu-ficțiune despre un dans care a făcut istorie, la propriu. În limba malgașă, Ramanenjana înseamnă ceva care te face rigid, dar și ceva care te face puternic. În sudul Madagascarului Ramanenjana poate însemna și respect pentru «manenjana», adică respect pentru cei care dansează tensionat.

În culturală spirituală malgașă, Ramanenjana este un «tsindrimandry», o premoniție care declanșează un ritual puternic de avertizare și apărare a independenței și autonomiei naționale. Cu toate acestea, istoria miilor de Ramanenjana rămâne cea a unei boli cu cauze diverse și incerte, ceva obscur, nedefinit, supranatural.

Spectacolul alătură și comentează critic mai multe versiuni ale aceluiași eveniment istoric, chestionând rolul dansului în societate. Lucrând într-o colaborare strânsă cu etnomuzicologul și muzicianul Olombelo Ricky, cele două coregrafe și echipa lor de trei performeri explorează cu umor ritmul în text, gest, mișcare și sunet.

În Ramanenjana se vorbește în patru limbi și se comentează mărturii contradictorii despre dans, boală și revoluție. Îmbinând elemente performative și multimedia, realitate și ficțiune, documente de arhivă și mărturii contemporane, spectacolul se întâmplă într-un cadru relaxat, deschis dezbaterii și discuției.

Procesul de realizare a proiectului devine un subiect în sine, inseparabil legat de experiența personală a creatorilor lui.

Spectacolul este o co-producție Tangaj Collective, Forecast și CNDB – Centrul Național al Dansului București, produs ca urmare a selectării artistei Simona Deaconescu ca Forecast Mentee, sub mentoratul coregrafei franceze Mathilde Monnier și a nominalizării coregrafei române ca artist asociat CNDB în 2022.

Spectacolul a beneficiat de o rezidență artistică la PACT Zollverein (Essen, DE)  și de o rezidență de cercetare și creație în Antananarivo, organizată de Forecast în colaborare cu Institutul Francez din Madagascar și Goethe-Zentrum Madagascar.

Ramanenjana este prezentat în premieră internațională la Radialsystem, în Berlin, pe 9 aprilie, în cadrul Forecast Festival și în premieră națională în România, la CNDB pe 14 și 15 aprilie.Ramanenjana va fi prezentat în luna august în Durban (Africa de Sud) și Maputo (Mozambique) ca parte a selecției JOMBA! Contemporary Dance Experience și în lunile septembrie și octombrie în Antananarivo, Majunga și Diego Suarez (Madagascar), ca parte a selecției I’TROTA International Dance Festival.

O docu-ficțiune performativă de: Simona Deaconescu
În colaborare cu: Gaby Saranouffi
Performată de: Haja Saranouffi, Simona Dabija, Maria Luiza Dimulescu
Acompaniată de muzica lui: Olombelo Ricky
În costume de: Cristina Milea
Sub îndrumarea lui: Mathilde Monnier

Biografii
Simona Deaconescu lucrează interdisciplinar, la granița dintre spectacol, instalație și film, examinând constructe sociale, între ficțiune și realitate, uneori cu ironie și umor negru. 
A terminat studiile de licență și master la catedra de coregrafie a Universității Naționale de Teatru și Film din București. 
A primit bursa danceWEB la Viena (2014), Premiul Centrului Național al Dansului București (2016), a fost nominalizată ca Artistă Aerowaves în 2018 și 2022 și ca Springboard Danse Montréal Emerging Choreographer în 2019. 
În ultimii doi ani, a fost artistă rezidentă în proiectele europene Moving Digits și Biofrictioni, iar în 2022 devine Forecast Mentee, sub mentoratul lui coregrafei franceze Mathilde Monnier.
Creațiile sale au fost selectate și prezentate pe scene de dans și teatru, cinematografe, galerii, muzee și situri arhitecturale, ajungând la publicul din Europa, America de Nord și de Sud. 
În 2014, a fondat Tangaj Collective, iar din 2015 este co-fondatoare și directoare artistică a Bucharest International Dance Film Festival.
https://www.tangajdance.com/

Gaby Saranouffi este dansatoare, coregrafă, activistă artistică, fondatoare și Directoare de creație a Festivalului Internațional de Dans I’TROTRA din Madagascar – unul dintre cele mai recunoscute festivaluri de dans care se desfășoară de 19 ani în centrul peisajului de artă malgașă. Locuiește în prezent în Africa de Sud și a fost recent numită să se alăture comitetului artistic al unuia dintre cele mai renumite festivaluri de artă din Africa de Sud – Festivalul Naţional de Arte (NAF) pentru secțiunea Dans. 
Necruțătoare în lupta ei pentru dans, Gaby Saranouffi continuă declarația artistică politică prin lucrările sale, abordând cele mai perpetuate probleme ale violenței de gen împotriva femeilor.

Produs de
Asociația Tangaj Collective, în co-producție cu Centrul Național al Dansului București și Forecast

Co-finanțat de
Administrația Fondului Cultural Național.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Ramanenjana este susținut de Goethe-Institut București, Institutul Francez din România, Institutul Cultural Român, Institutul Francez din Africa de Sud, /SAC @ MALMAISON, Grizzly Film și realizat în parteneriat cu Institutul Francez din Madagascar, Goethe-Zentrum Antananarivo, I’TROTA International Dance Festival, JOMBA! Contemporary Dance Experience. Proiectul este sponsorizat de AST PANZARIU, GAFCO CONSTRUCT, COSMAN GROUP, MIRA-COM, STRUCTURAL VISION, BIG CONF, BOLD IMPEX, FABIO BEST EASY ENGINEERING, LOZNA CONSTRUCT

Ramanenjana a beneficiat de o rezidență la PACT Zollverein.

Centrul Național al Dansului București | Bvd. Marasesti, nr. 80-82, București, România

Organizator

C.N.D.B.

Centrul Național al Dansului București (CNDB) este o instituţie esențială pentru dezvoltarea culturii coregrafice din România și este o structură unică între toate instituțiile de spectacol aflate în subordinea Ministerului Culturii. Instituția funcționează ca producător și gazdă de spectacole, asumând totodată misiuni la fel de importante, precum cercetarea, documentarea și arhivarea, dar și dezvoltarea de programe și proiecte de educație artistică și formare profesională. Spre deosebire de celelalte instituții publice de spectacole din subordinea Ministerului Culturii, CNDB nu are în structura sa artiști angajați, ci colaborează și realizează proiecte cu artiștii, colectivele de artiști, structurile și organizațiile din sfera dansului contemporan, la nivel național și internațional.

https://www.cndb.ro/

021-318.86.76