Cântecele emise de balene ne fascinează la fel de mult pe cât ne inspiră. Aceste sunete ancestrale par a fi capabile să distorsioneze timpul, să ne cufunde într-o stare de introspecție în care spațiul interior devine imens și dens. Spectacolul Whales [Balenele] se definește ca o experiență imersivă pentru privitor și abordează mișcarea ca un apel către celălalt, creând un anumit magnetism între corpuri. Scopul aici este de a atrage atenția asupra acestor cântece și de a dezvălui puterea lor hipnotizantă și transformatoare.
Whales are în centrul atenției îngrijorarea și fascinația pentru cântecul balenelor, văzut aici ca un ultim strigăt generic al unor specii ...Citeste mai mult-->
Cântecele emise de balene ne fascinează la fel de mult pe cât ne inspiră. Aceste sunete ancestrale par a fi capabile să distorsioneze timpul, să ne cufunde într-o stare de introspecție în care spațiul interior devine imens și dens. Spectacolul Whales [Balenele] se definește ca o experiență imersivă pentru privitor și abordează mișcarea ca un apel către celălalt, creând un anumit magnetism între corpuri. Scopul aici este de a atrage atenția asupra acestor cântece și de a dezvălui puterea lor hipnotizantă și transformatoare.
Whales are în centrul atenției îngrijorarea și fascinația pentru cântecul balenelor, văzut aici ca un ultim strigăt generic al unor specii aflate în extincție, într-o lume în plină criză și schimbare climatică.
Întâlnirea cu bioacusticianul Olivier Adam a permis colectarea unor înregistrări ale cântecelor acestor balene, iar acest repertoriu sonor a devenit baza de la care pleacă limbajul de mișcare. Corpul este imersat în aceste sunete care curând vor rămâne doar în amintire sau înregistrate și devine o arhivă care înregistrează și conține memoria lor. Limbajul iese din ascultarea și studierea acestor cântece, căutând la fel de mult să traducă o atmosferă, o experiență, și să genereze un sistem de compoziție bazat pe mișcare.
În această lucrare corpul este văzut ca receptor și totodată emițător al undelor sonore provenite din cântecul balenelor, iar ascultarea este văzută ca ingestie a sunetului care provoacă un comportament și un limbaj coregrafic. Sunetul vine să servească relația și dialogul dintre corpurile performerilor, dar în egală măsură creează o conexiune directă cu corpurile spectatorilor imersați simultan în același ambient sonor.
Hipnotizante, aceste voci ancestrale par a fi capabile să distorsioneze timpul, să ne cufunde într-o stare de introspecție în care spațiul intern devine imens și dens. Ca într-un ritual, timpul se dilată, iar corpurile se întâlnesc într-un proces de schimbare de fază spațială și ritmică și alternează neobosit în căutarea unui acord efemer.
Whales dorește să trezească curiozitatea față de aceste ființe și puterea transformatoare a cântecului lor ca perspectivă esențială și necesară în lumea de astăzi. Lucrarea se concentrează pe construirea unor identități, comportamente și limbaj comune. Ascultarea și empatia vin să servească interactivitatea și capacitatea de a compune instantaneu împreună. Spectacolul se concentrează pe această căutare efemeră a echilibrului.
Coregrafie: Rebecca Journo (FR)
Creație în colaborare cu: Véronique Lemonnier, Chloé Zamboni & Lauren Lecrique
Interpretare: Véronique Lemonnier, Lauren Lecrique & Rebecca Journo
Creație sonoră: Mathieu Bonnafous
Creație lumini: Gildas Goujet
Biografie
Rebecca Journo este dansatoare și coregrafă din Paris. Prin practica sa, explorează un limbaj coregrafic în care mișcarea materializează legătura dintre corp, imaginație și sunet.
Absolventă a Conservatorului Trinity Laban din Londra, în iulie 2015, Journo a performat în diferite proiecte în Elveția, Belgia și Franța, alături de companii și artiști precum Brokentalkers, teatrul Konzert Berna, Tabea Martin și Michele Murray. În 2018, împreună cu Véronique Lemonnier a fondat compania La Pieuvre. Linia lor artistică de lucru se află la intersecția dintre dans, spectacol, muzică și fotografie.
Cu „La Pieuvre”, Journo a creat piesele L’Épouse (2018), La Ménagère (2019) și Whales (2020). La granița dintre scris și improvizație, Journo a creat o abordare personală a coregrafiei explorând mișcarea la un nivel micro pentru a invita privitorul în corpul trăit.
Journo lucrează îndeaproape cu platforma pentru coregrafii emergenți Danse Dense din 2018, a primit, de asemenea, sprijinul Les Petites Scènes Ouvertes în 2019, precum și fonduri pentru talentele emergente din regiunea Île-de-France (FORTE) în 2020. În În 2021, Rebecca Journo începe cercetarea și producția Portrait (titlu de lucru), un cvartet care va avea premiera în 2022.
Eveniment prezentat în parteneriat cu Institutul Francez din România.
Organizator
Centrul Național al Dansului București (CNDB) este o instituţie esențială pentru dezvoltarea culturii coregrafice din România și este o structură unică între toate instituțiile de spectacol aflate în subordinea Ministerului Culturii. Instituția funcționează ca producător și gazdă de spectacole, asumând totodată misiuni la fel de importante, precum cercetarea, documentarea și arhivarea, dar și dezvoltarea de programe și proiecte de educație artistică și formare profesională. Spre deosebire de celelalte instituții publice de spectacole din subordinea Ministerului Culturii, CNDB nu are în structura sa artiști angajați, ci colaborează și realizează proiecte cu artiștii, colectivele de artiști, structurile și organizațiile din sfera dansului contemporan, la nivel național și internațional.
https://www.cndb.ro/
021-318.86.76